Köszöntelek a BUDAKESZI POLGÁROK HELYHATÓSÁGI VÁLASZTÁSOKÉRT KLUBBAN
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
EGYÜTT BUDAKESZIÉRT FÓRUM vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Köszöntelek a BUDAKESZI POLGÁROK HELYHATÓSÁGI VÁLASZTÁSOKÉRT KLUBBAN
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
EGYÜTT BUDAKESZIÉRT FÓRUM vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Köszöntelek a BUDAKESZI POLGÁROK HELYHATÓSÁGI VÁLASZTÁSOKÉRT KLUBBAN
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
EGYÜTT BUDAKESZIÉRT FÓRUM vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Köszöntelek a BUDAKESZI POLGÁROK HELYHATÓSÁGI VÁLASZTÁSOKÉRT KLUBBAN
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
EGYÜTT BUDAKESZIÉRT FÓRUM vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Emlékezzünk József Attila
születésnapjára
a Költészet Napján!
A Költészet Napját
1964 óta minden évben április 11-én,
József Attila születésnapján tartják Magyarországon.
Homonnai Nándor:
József Attila portréja 1924 körül
József Attila
mindennapos táplálékunk lett;
a hatvanas évek óta éppúgy
„a” költő"
szinonimája számunkra,
mint valamikor Petőfi volt.
Nyughatatlan, megállapodásra
képtelen szelleme,
politikai fordulatokban gazdag életútja,
kétségbeesésbe torkolló szeretetvágya
s a maga tökéletes csődjének
könyörtelen megvallása
és a végső konzekvencia vállalása még prózai korunkban is
erőteljesen hat a képzeletre
- ennyi esendőség
mindenkit lefegyverez.
Nem sok költőnk van,
akinek személyes sorsa,
művészi teljesítménye ilyen mértékben föltételezi és magyarázza egymást.
Talán éppen ez a nagyvonalúan ránk hagyatkozó gesztus,
a személyiség kényszerű és ugyanakkor önkéntes kiszolgáltatása az,
amely annyira csábítóvá tette írói
és politikai mozgalmak számára
e költészet kisajátítását,
saját ideologikus igényeikhez való igazítását.
Egyik mai értelmezője abból kiindulva jut hasonló eredményre,
hogy József Attilának személyes élménye volt a fő esztétikai művében
„világhiány”-nak nevezett állapot
megélése:
apátlan-anyátlan árvaként elveszítette saját, eredeti világát.
Az új pedig
(ahová szociálisan emelkedett)
számára mindvégig
földolgozhatatlan maradt.
Mindenekelőtt a tradícióhiány okozta bizonytalanság magyarázza gyakori váltásait és visszakanyarodásait,
azt, hogy „művei nem egyenesvonalú fejlődés lineárisan egymásbakapcsolódó láncszemei,
hanem
- igazodva mindenkori élethelyzetéhez -
az aktuális ellentmondások változó formájú és szerkezetű kiegyensúlyozásai”
(Lengyel András).
Ezért József Attila pályáján a szakasz-határok elmosódottabbaknak
tűnnek,
mint más költői pályák esetében.
Sok értelmező hajlik rá,
hogy legfeljebb korai
és érett korszaka különböztethető meg.
A kortársak viszont megkülönböztetett jelentőséget tulajdonítottak
a húszas-harmincas évek fordulóján írt
„osztályharcos” verseinek
(mindenekelőtt az 1931-es,
már a címével is provokáló Döntsd a tőkét,
ne siránkozz kötet anyagának),
s a korábbi és későbbi költészetét megkülönböztetve három periódusról beszéltek.
S akad olyan elemző is,
aki külön egységnek fogja fel
József Attila utolsó verseit.
Újabb szemléleti fordulata:
a Medvetánc kötet
1934 végén jelent meg József Attila válogatott verseinek gyűjteménye,
melynek eredetileg tervezett címét
(Tiszta szívvel)
utóbb Medvetáncra változtatta.
Korábbi köteteinek anyagát erősen megrostálta,
ellenben hozzávette
a Külvárosi éj
című kötet megjelenése óta írt verseit
köztük olyanokat, mint a
Téli éjszaka (1932),
a Reménytelenül (1933),
az Elégia (1933),
az Óda (1933),
az Eszmélet (1934)
és a Mama (1934).
Ez az első és utolsó verseskönyve, mellyel életében átütő sikert aratott.
Már a kortársak között akadt, aki érzékelte,
hogy e kötetével József Attila a magyar költészet élvonalába emelkedett.
A Medvetánc
képvisel József Attila pályáján.
Ha most az 1933-as év lírai termésének egy-két darabját is
ide soroljuk, nem járunk el önkényesen,
mert ezek
hangulatukban és felfogásukban közel állnak
a Medvetánc-kötetet jellemző életérzéshez, létértelmezéshez.
Példaképpen a Reménytelenül című vers (1933) önállóan is megálló
első részére hivatkozunk
(címe: Lassan, tünődve),
melyet számos értelmezője
az egzisztencializmussal rokonít.
A korszak két kiemelkedő,
az életműben is egyedülálló alkotása
az Óda (1933)
és az Eszmélet (1934),
jelentőségükkel maga a
költő is tisztában volt.
A harmadik fontos mű,
amely már
József Attila
következő korszakára
nyit ablakot, a Mama című verse (1934).
József Attila
MAJD MEGÖREGSZEL
(1936. november)
Majd megöregszel és bánni fogod,
hogy bántasz, - azt, amire büszke vagy ma.
A lelkiismeret majd bekopog
s nem lesz emlék,
melyben magadra hagyna.
Lesz vén ebed s az melléd települ.
Nappal pihensz majd, széken szunyókálva,
mert éjjel félni fogsz majd egyedül.
Árnyak ütnek a rezgő anyókára.
Az öreg kutya néha majd nyafog,
de a szobában csend lesz, csupa rend lesz;
hanem valaki hiányozni fog
a multból ahhoz a magányos csendhez.
Majd tipegsz s ha eleget totyogott
rossz lábod, leülsz.
Fönn aranykeretben áll ifju képed.
Hozzá motyogod:
"Nem öleltem meg, hiszen nem szerettem."
"Mit is tehettem volna?" - kérdezed,
de fogatlan szád már nem válaszolhat;
s ki a nap előtt lehunyod szemed,
alig várod, hogy feljöjjön, a holdat.
Mert ha elalszol, ugrál majd az ágy,
mint a csikó, hogy a hámot levesse.
S a félelem tünődik, nem a vágy,
a fejedben:
Szeress-e, ne szeress-e.
Magadban döntöd el.
Én fájlalom,
hogy nem felelhetek,
ha kérded: él-e.
Mert elfárad bennem a fájdalom,
elalszik, mint a gyermek s én is véle.
József Attila
Budapest, 1905.04.11-
Balatonszárszó, 1937.3.)
posztumusz Kossuth- és Baumgarten-díjas magyar költő, a magyar költészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Az élet kegyetlen volt vele, hisz félárva gyermekkora tele volt lemondással, felnőttként szembesült
a meg nem értéssel és öngyilkossága körül is találhatóak ellentmondások.
A Szegedi Tudományegyetemen tanárnak készült, de a Tiszta szívvel című verse miatt kirobbant jobboldali tiltakozások eredményeként Horger Antal professzor eltanácsolta a tanári pályától.
Ezután nyugati egyetemekre iratkozott be: Bécsben hallgatott előadásokat, majd Párizsban
a Sorbonne-on tanult.
Közben megismerkedett az akkori német és francia költészettel, és tökéletesítette nyelvtudását.
Zaklatott magánéletét azonban érzelmi válságok, szerelmi reménytelenségek terhelték, és az ehhez társult rendszertelen életvezetése oda juttatta, hogy összeomlott az idegrendszere.
A zavaros elmeállapotú költő a balatonszárszói vasútállomáson egy vonat alá került és szörnyethalt.
Mindössze harminckét évet élt,
az Ady Endre
utáni magyar költészet legjelentősebb alakja.
Műfordítóként a szomszéd népek kortárs lírájával foglalkozott és értékesek
A műfajiság problémái József Attila költészetében:
A tTiszta műfajiság felbomlásának kezdete egyszerre függ össze a romantika korában az egység szétesésével, és mintegy utolsó kísérletként az egység, az egész, a teljesség megragadásának igényével.
A tiszta műfajiság felbomlása azonban megfordíthatatlan folyamat volt,
s az avantgárd esztétikájában
és költői gyakorlatában véglegesen eltűntek
a műfaji határok.
József Attila egyik legfontosabb emberi és költői törekvése a szabadság és a rend antitézisének feloldása
egy lehetséges harmónia jegyében.
Ennek poétikai vonatkozása az a kísérlet, melyet a hagyományos és tiszta műfajok visszaállításáért tett.
Ez a törekvés tükröződik reprezentatív
versei egy csoportjának címadásában is.
Műfajelméleti szempontbólJózsef Attila
a schilleri elelmezést követi:
eszményt és valóságot állít szembe egymással.
Ez az ütköztetés jelenik meg
a vvevers képi világában,
az ellentétpárokban, az egymás mellé rendelt mondatok
egymást kizáró gondolati tartalmában,
az oximoronban (pl.: kopár öröm). Gondolati szinten az ideál az elképzelt jövő, a reál a jelen, a valóság, melyből – s ez adja a vers elégikus, melankolikus, lemondó hangulatát –
nem születhet meg a jövő.
A lírai én magatartása
– mint oly sok nagy
József Attila versben –
a szemlélődés.
Viszonya a tárgyához éppen
ebből fakadóan kettős.
A kívülállás, mely lehetővé teszi a
tárgy pontos számbavételét,
folyamatának legfontosabb kérdésétteszi fel. az elme vizsgálódásán a megtaláltazonosság ódikus hangneme válMikor önmaga eredetére kérdez rá.Az önmeghatározás ismételten kettős kifutású.Az értelmi, logikai sík tagadja azürességgel és a hiánnyal való azonosulást,az érzelmi vonulat túllépve az elmevizsgálódásán a megtaláltazonosságát hangsúlyozza.Ezzel függ össze az utolsó szerkezetiegység hangnem- és műfajváltása.A lemondó, fájdalmas hangulatot amegtalált azonosságódikus hangneme váltja fel.
Óda (1933.):
A műfaj két legfontosabb
alkotás-lélektani mozzanata,
az eleváció és az illumináció
fellelhető a versben.
A felütés sajátos és jellegzetes
József Attila-verskezdés,
a meditációs helyzetet teremti meg.
A helyzet egyúttal képi szinten
is jelzi a felülemelkedést,
a dolgokra, érzelmekre,
világra való rálátás lehetőségét.
Az első egység József Attilától
szokatlan módon egy
otthonias, bensőséges,
meghitt világot és hangulatot tár elénk.
Egyúttal előrevetíti a vers egyik legfontosabb gondolatát az öntudatlan emlékezés révén:
ember és világ, ember és természet ellentéte feloldható, az egység
és harmónia megélhető.
A második egység elemi erejű felkiáltása után a hangsúlyos helyen elhelyezett oximoronok révén
(a távol közelében, édes mostoha)
szintén a világban fellelhető ellentétek kiegyenlíthetőségéről szól.
A szerelmi érzés képes betölteni és humanizálni a világot.
A harmadik egység első versszaka
a szerelmes versek jellegzetes költői
megoldásával hasonlatsorozattal
próbálja érzékeltetni és kimondani
az artikulálhatatlan érzelmet.
Az anaforikus szerkezetben
a hétköznapi, konvencionális
hasonlatok váltakoznak a meghökkentővel és eredetivel.
A második versszak a szerelmi érzés
természettudományos
törvényeken alapuló magyarázata.
A harmadik versszakban az összes
érzékelési terület a kedves alakját idézi.
Az állandóság és változás nehezen
megragadható törvénye érzékletessé
válik a szerelmi érzésben.
A 4. egység az emberi biológikum,
az anatómia példáin keresztül szól az
emberi test csodájáról,
a mikro- és makrokozmosz egységéről,
az egyéni és társadalmi–szociális
létezés harmóniájáról.
Az ábrázolás funkcionális naturalizmusát
oldják és átlényegítik a szakrális
kifejezések, illetve rájátszások.
Az 5. egység nehezen értelmezhető
módon szól a létezés esetlegességéről
és a törvény bizonyosságáról.
Hogy mit takar a két fogalom, az nem is
annyira a versből, mint talán
az életmű egészéből magyarázható.
A zárójeles hozzátoldás a
megvilágosodás képi ábrázolása révén
egyszerre utal vissza az átélt,
megtapasztalt élmény elementáris
erejére, de arra is,
hogy ennek nagysága egyszeri
és megismételhetetlen,
s ennek hiánya ezentúl rávetül
a lírai én életére.
A Mellékdal a maga népdalszerű
egyszerűségével a megélhető szerelem
élményét villantja fel,
ellentétben mindazzal,
amit a meditációs folyamat révén
a lírai én megtapasztalt és átélt.
Ebben az értelmezésben műfaji
szintézisről van szó:
az óda emelkedettségét
a dal egynemű
élményvilága elégiává minősíti át.
A Dunánál (1936.):
Forrás:internet;
http://magyar-irodalom.elte.hu;
Bejegyezte: Szőke Sándorné Operátorunk
Szerk.: Szathmáry Olga Ottilia
|
|
Kelivn Kelivn írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
토토경비대 https://securitytoto. com/ Our own wales can ...
yyyy Andy írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
Thank you so much for the post you do. I like your post and all ...
Kelivn Kelivn írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
contents https://desaccordparfait-lefilm....
yyyy Andy írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
Seriously, no one disrespects cops more than I do, but even ...
yyyy Andy írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
I would like to thank you for the efforts you have made in...
Kelivn Kelivn írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
more info https://dontforgetdelicious...
yyyy Andy írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
Hello ! I am a student writing a report on the subject of your...
kkyyy jac írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
good information https://ratatouilleveganfood....
Kelivn Kelivn írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
Learn more https://www. dependtotosite.com Thank ...
kkyyy jac írta 4 hete a(z) Budakeszi természeti értékei: a Bodzás árok fórumtémában:
먹튀검증 https://infogram.com/- no1--1hzj4o3jewqd34p?live ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!